Zeekadetkorps Gouda

Dienstvakken

Aan boord bij het zeekadetkorps zijn een heleboel dingen die gedaan moeten worden om alles draaiende te houden. Voordat we kunnen varen moeten de motoren bijvoorbeeld gestart worden, moet de brug (daar waar de reisroute wordt uitgestippeld) vaarklaar gemaakt worden en moeten de trossen los worden gegooid. Maar ook als we stil liggen zitten we niet stil, om te kunnen varen moet het schip namelijk wel in goede staat zijn. Daarom zijn er elke zaterdag en woensdagavond leden van het korps druk bezig om te zorgen dat de Freyr en alle andere vaartuigen goed in de verf staan, dat alle kapotte onderdelen gerepareerd worden en worden er allerlei andere voorbereidingen getroffen om op een later moment te kunnen varen. Maar behalve de mensen die zich bezig houden met het varen, zijn er natuurlijk ook mensen nodig die zich bezig houden met het geld dat we krijgen en uitgeven, die de lessen indelen en mensen die zorgen dat er voldoende te eten is.

Om dit allemaal op een georganiseerde manier voor elkaar te krijgen hebben we de taken verdeeld over verschillende ‘dienstvakken’. De dienstvakken die wij bij het Zeekadetkorps Gouda kennen zijn de logistieke dienst (administratie en kombuis), nautische dienst en de technische dienst. Alle oudere kadetten en kaderleden zitten bij een van deze dienstvakken, op deze manier zorgen we er met z’n allen voor dat alle dingen die gedaan moeten worden ook echt gedaan worden.

Logistieke dienst
De logistieke dienst is onderverdeeld in een administratief deel (boordadministratie) en een deel dat onder andere het eten verzorgd (kombuis).

  • Boordadministratie Om te zorgen dat alle leden en ouders goed geïnformeerd blijven over het reilen en zeilen aan boord, worden er regelmatig nieuwsbrieven geschreven. Ook komen de aanmeldingen voor kampen en activiteiten binnen bij de boordadministratie. De boordadministratie voegt alle aanmeldingen samen en zorgt dat er een baksindeling en corveerooster komen en dat iedereen een kooi (bed) krijgt toegewezen. Ook zorgt de boordadministratie dat de dagelijkse financiën goed worden afgehandeld.
    Zomerkamp_2009_04.jpg

    In de kombuis wordt voor het hele korps gekookt.

  • Kombuis De kombuis is de keuken aan boord van een schip.  In de kombuis wordt elke zaterdag voor koffie, thee en een lekkere lunch gezorgd. Tijdens de kampen komen alle potten en pannen uit de kast om elke avond weer een heerlijk menu aan onze leden voor te schotelen. Dit is nog best een kunst om in een relatief klein kombuis voor 30 personen een heel diner klaar te maken! Het blijft natuurlijk niet bij koken alleen, ook wordt er gezorgd dat alle voeding en andere huishoudelijke benodigdheden zoals, schoonmaakmiddelen, vuilniszakken en dergelijke aan boord zijn. Hiernaast  verzorgt de logistieke dienst elke pauze de toko (klein winkeltje), waar de leden fris en snoepgoed kunnen kopen.


Nautische dienst
De nautische dienst heeft te maken met de scheepvaart, oftewel het varen zelf. Dit houdt in dat de nautische dienst tijdens het varen zorgt dat we weten waar we naartoe moeten, hoe laat we weg moeten om op tijd aan te komen, het logboek invult en tijdens het varen via de marifoon het contact onderhoudt met andere schepen en bruggen.

Een van de taken van de Nautische Dienst is navigeren

De nautische dienst doet dit allemaal vanaf de ‘brug’, het hoogste gedeelte van de Freyr, vanwaar we rondom zicht hebben en goed kunnen zien wat er allemaal om ons heen gebeurd. Vanaf hier geven we aan degene die aan het roer staat aan waar hij of zij naartoe moet varen en waar de andere schepen zich bevinden. Ook zorgt de nautische dienst voor het vast maken en losgooien van het schip.
Ook als we niet varen heeft de nautische dienst andere taken. Zo geeft de nautische dienst tijdens het winterseizoen lessen aan de kadetten over navigeren en zeilen, en verzorgen ze in de zomer de praktijklessen van het CWO. Hiernaast zorgt de nautische dienst voor het onderhoud aan de kleine vaartuigen, maar ook het grote onderhoud aan de Freyr is een van de taken van de nautische dienst.

 

Technische dienst
Als het vaarseizoen weer gaat beginnen is dit voor de machinist de mooiste tijd. Zowel de motoren voor het varen als voor het opwekken van elektriciteit worden weer uit het stof gehaald en opgestart, om vervolgens op kamp te gaan met de Freyr.

Pinksterkamp 2010-17.jpg

De technische dienst brengt veel tijd door in de machinekamer.

Om dit zonder problemen te kunnen doen hebben de machinisten tijdens de winterperiode veel onderhoud gepleegd aan de motoren. Voor de oudere machinisten zijn het onderhoud en de werking van de motoren een open boek, maar hiernaast geven ze de jongere machinisten les en begeleiding in het onderhouden en opstarten van het schip. Ook tijdens normale korpsdagen moet het schip worden opgestart om te zorgen dat er water uit de kraan komt, de kachel aan staat en er licht is aan boord van de Freyr. Zonder dit alles kan al het andere werk aan boord ook niet gedaan worden.
De machinisten brengen veel van hun tijd door in de vetput, maar hiernaast houden ze zich ook bezig met het technisch onderhoud van de motorvlet ‘G.C. van Eijk’ en alle elektriciteit aan boord van de Freyr.

Het laatste nieuws

Activiteiten

Loading...

Volg de Freyr op MarineTraffic

marinetraffic Als het schip niet vaart of AIS uit staat, kun je alleen de laatst geregistreerde positie terugvinden.

Lid worden

Wil je een keer komen kijken? Hier vind je meer informatie.