Zeekadetkorps Gouda

Vloot

De eerste jaren vonden de korpsdagen van Zeekadetkorps Gouda plaats op een aantal niet varende onderkomen.
In 1982 werd het eerste varende schip, de ‘Hoop doet leven’, opgehaald in Arnhem. De ‘Hoop’ werd in 1983 officieel eigendom van Zeekadetkorps Gouda en heeft tot 2007 dienst gedaan als korpsschip, waarna ze werd verkocht. In 1987 stelde de Koninklijke Marine het patrouillevaartuig de Freyr in bruikleen aan Zeekadetkorps Gouda en sinds 2008 is de Freyr officieel eigendom van Zeekadetkorps Gouda. Naast de Freyr heeft het korps op dit moment de beschikking over vier Beenhakkervletten waarmee geroeid en gezeild kan worden, de motorvlet ‘G.C. van Eijk’, een RS Quest en een ponton dat dienst doet als werkplaats en opslag.

  • zkkgouda_Zoka2008-18
  • vletten
  • vaneijk
  • Zomerkamp_2010_16
Hadda_Freyr_Bulgia_2

De Hadda, Freyr en Bulgia in de tijd dat zij nog in dienst waren van de Koninklijke Marine.

Freyr
Hr.Ms. Freyr (P804) werd in 1954 op Rijkswerf Willemsoord in Den Helder in een serie van vijf boten gebouwd. De schepen behoorden tot de Balderklasse en werden gebouwd in opdracht van de Amerikaanse Marine om geschonken te worden aan de Nederlandse Koninklijke Marine. Dit om het herstel van Defensie na de Tweede Wereldoorlog te bevorderen middels het Offshore Procurement Program.
De taak van de Balderklasse was oorspronkelijk het bestrijden van onderzeeboten,  maar in de praktijk werden de schepen vooral ingezet voor opleidingsdoeleinden en later voor visserij-inspectie. De schepen waren wel voorzien van sonar, dieptebomrekken en ‘mouse traps’ om raketten mee af te vuren.
Eén van de zusterschepen van de Freyr, de Bulgia, doet tegenwoordig dienst als korpsschip van Zeekadetkorps Alkmaar. De overige zusterschepen zijn in de loop van de tijd uit de vaart gehaald en verkocht of gesloopt.

Geschiedenis
In maart 1987 werd de Freyr naar Gouda gesleept om dienst te doen als nieuwe onderkomen van Zeekadetkorps gouda. De Freyr was zodanig gestript dat het niet geschikt was om mee te varen. Mede doordat er ook een verbod was om met de Freyr te varen, werd er eerst hard gewerkt om de vertrekken veilig te maken voor kadetten.  Het bemanningsverblijf achter werd verbouwd van slaapruimte tot leef- en lesruimte. Uiteraard werd er ook hard gewerkt in de machinekamer. Langzaam maar zeker werden de machines weer lopend gemaakt. We zouden en moesten een keer gaan varen. Het onvermijdelijke geschiedde, eerst enigszins stiekem, maar al gauw met schoorvoetende toestemming van bestuur en Koninklijke Marine.

Zomerkamp_2010_02

De Freyr (links) en zusterschip Bulgia.

In 1995 kon het schip op eigen kracht naar de werf in Rotterdam voor een werfbeurt, bij terugkomst sloeg een staalkabel in de schroef en kon het schip weer teruggesleept worden om de schade aan de schroef te herstellen. Maar na een moeilijke start was het zover… Op naar de Vlootdagen in Den Helder, meteen een eerste zeereis op eigen kracht. En van daaruit door naar het zomerkamp te Middelharnis. Sindsdien gaan we elk Pinksterkamp, Herfstkamp en Zomerkamp met de Freyr weg, met daarnaast geregeld een vaartocht tussendoor.

belIn 2004 werd het 50 jarig jubileum van de Freyr groots gevierd met een reünie voor zowel kadetten als oud opvarenden van de Koninklijke Marine. Uit de handen van oud commandant van Hr.Ms. Freyr, schout-bij-nacht P.S. Bedet, kregen we de originele scheepsbel en later een replica van het wapenschild. Ook kreeg het schip bij deze gelegenheid het predicaat ‘Varend Monument’, waarop we natuurlijk apetrots zijn.

Het verbeteren en moderniseren blijft natuurlijk doorgaan. De brug moet uiteraard up-to-date blijven met moderne navigatie apparatuur. Maar ook op technisch vlak wordt er constant gewerkt aan verbeteringen en vernieuwing. Zo wordt het elektrisch stroomnet binnen het schip volledig herzien en wordt het brand-, rook- en gasmeldingsysteem aan de huidige eisen aangepast.


Technische gegevens Freyr

Gebouwd bij Rijkswerf Willemsoord te Den Helder
Op stapel 25-02-1954
Te water 17-07-1954
In dienst Koninklijke Marine 01-12-1954
Uit dienst Koninklijke Marine 28-11-1986
In dienst Zeekadetkorps Gouda 25-02-1987
Lengte 36,37 meter
Breedte 6,21 meter
Gemiddelde diepte 1,70 – 1,90 meter
Waterverplaatsing 169 ton
Vermogen 1300 pk
Hoofd voortstuwing 2x Werkspoor RUB 1612 (V12)
Hulp bedrijf 1x Iveco generator
1x John Deere generator
Watervoorraad 8.000 liter
Dieselbunkers 18.000 liter
Slaapplaatsen 31
Douches 3
Toiletten 2

 

Het laatste nieuws

Activiteiten

Loading...

Volg de Freyr op MarineTraffic

marinetraffic Als het schip niet vaart of AIS uit staat, kun je alleen de laatst geregistreerde positie terugvinden.

Lid worden

Wil je een keer komen kijken? Hier vind je meer informatie.