Zeekadetkorps Gouda

Zomerkamp 2016 – Grevelingen

23 juli 2016 door Ilona Jochems in Nieuws, Verslag

Van vrijdag 22 juli t/m zondag 31 juli zijn we samen met Zeekadetkorps Moerdijk en Zeekadetkorps Alkmaar op kamp op en rond de Grevelingen. Lees hieronder de belevenissen van de kadetten.

Vrijdag 22 juli

We vertrokken s’middags richting moerdijk. Onderweg werd er een veiligheidspraatje  gedaan en we kregen allemaal een zwembroek met het logo van Zeekadetkorps Nederland. Onderweg hielp ik Wouter met koken voor tussen de middag en s’avonds. Toen we in Moerdijk waren hebben we aangelegd naast de van Versendaal. Als avondspel gingen we levend stratego doen met rangen en standen vlakbij de normale ligplek van de van Versendaal. Er was daar een bos en het was erg leuk. We waren er heen gevaren met het bootje van iemand van Moerdijk zelf. Ook zijn de vletten van boord en zijn de letters van de van Eijk klaar.

Groetjes van Bas en Naomi

Zaterdag 23 juli

De eerste volle dag van kamp begon vroeg, namelijk al om 07.00u. Na ontbeten en gecorveed te hebben, ging de Freyr samen met de ‘van Versendaal’ (Moerdijk) en de ‘Bulgia’ (Alkmaar) over het Hollands Diep naar de Volkeraksluis.
Daar aangekomen gingen de vletten, samen met de ‘G.C. van Eijk’, van boord. Nadat we een stukje gedaald waren en de sluisdeuren weer opengingen was het tijd om te gaan zeilen. Aangezien er maar weinig wind stond was het meer dobberen, daardoor hebben er ook nog vletten gevlinderd (twee vletten aan elkaar vastmaken en dan gaan zeilen). Aan het einde van de Volkerak werden we door de sleepbootjes naar de Krammersluis gesleept.
Na de Krammersluis zijn we naar de vluchthaven van Bruinisse gevaren, hier lagen ook de drie korpsschepen. Aangezien iedereen hard gewerkt heeft was het tijd om te eten, en na het eten moet er natuurlijk ook weer corvee gedaan worden.
Als avondspel was er een aantal spellen met water op de kant. Aangezien sommige kadetten erg nat waren geworden moesten deze kadetten eerst douchen en omkleden. Hierna was er nog wat tijd over, dus zijn we met z’n allen ‘Hollandse Leeuwen’ gaan spelen, dat gevolgd werd door een potje voetbal.
Na deze enerverende dag was het weer tijd om je kooi in te duiken… behalve voor ons, want wij hebben wacht.

Nick en Reinder

Zondag 24 juli

‘S ochtends toen we begonnen met zeilen zijn de vletten naar de grevelingen gesleept. Toen we de zeilen hebben gehesen, zijn we 2 wedstrijdjes gaan zeilen. De eerste zijn we 2e geworden en het tweede wedstrijdje 4e geworden. Daarna zijn we gaan zeilen naar de plaats waar we nu liggen. Het laatste stuk zijn we nog gesleept, omdat we anders niet op tijd voor het eten terug waren. Na het eten was het weer tijd voor het avondspel.  Dit keer waren het de roei- en wrikwedstrijden.

Rachel & Kevin

Maandag 25 juli

Vanochtend stonden er een paar zeilwedstrijden op het programma, een rondje dat over een ondiepte heen ging en twee wedstrijden rondom de korpsschepen die voor anker lagen. Daarna gingen we weer naar de Freyr om te lunchen en onze spullen voor de trektocht te pakken. De trektocht ging naar een steigertje aan de Stampersplaat. Daar aangekomen gingen we onze vletten en de Van Eijk omtoveren tot tenten. ’s Avonds werd een demonstratie gegeven met een oud reddingsvlot van ons. Er werd uitgelegd hoe het werkt en het vlot werd opgeblazen. Vervolgens werd laten zien wat er allemaal in zo’n vlot zit en konden we erin om te zien hoe dat is. Daarna was er nog een smokkelspel. Na het spel was er nog tijd om even te chillen, tot de kadetten om 11 uur hun vlet op konden zoeken.

Bram

Dinsdag 26 juli

Dit verhaaltje gaat over twee dagen. We zijn namelijk op trektocht geweest naar een eilandje. Dit begon eergisteren. In de ochtend hebben we eerst een aantal wedstrijden gezeild waarbij onze vlet natuurlijk eerste werd. In de middag hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting onze overnachtingsplaats gezeild. Daar hebben we een tent op onze vlet gebouwd, zodat we snachts een beetje droog konden overnachten. Dit was een hele klus, want de zeiltjes waren niet speciaal voor de vletten gemaakt. Dit is uiteindelijk een hele mooie tent geworden en we konden en veilig onder slapen.
Na het tent bouwen hebben we heerlijke pasta petto gegeten die de kaderleden hadden gebracht met de whaly.
Toen het eten op was werd er uitleg gegeven over een reddingsvlot. Dit vlot hebben ze ook nog opgeblazen en we mochten er met z’n allen in zitten. Daarna hebben we in een weiland nog een spelletje gedaan en daarna zijn we naar bed gegaan. We lagen met 5 kadetjes in een vlet dus dat was lekker krap.

De volgende dag hebben we een beetje kunnen uitslapen. We hebben toen eerst op de kant ontbeten en daarna hebben we de tent afgebroken en zijn we weer gaan zeilen. Tijdens het zeilen moesten we selfies maken van de boeien die van te voren waren doorgegeven. Dit leverde leuke plaatjes op en het was dan ook een wedstrijd. Na de reeks boeien kwamen we uit bij brouwershaven, daar legden we aan bij de korpsschepen en gingen we eten. Na het eten was er natuurlijk weer het avonspel.
Het avondspel bestond uit een zandkasteel bouwen. Wie de mooiste had die had gewonnen en kreeg eeuwige eer. Daarna hebben we nog touw getrokken en hebben we nog een spelletje trefbal gedaan. We hebben ons weer goed kunnen uitleven en we zouden nu dus eigenlijk wel willen slapen, maar we hebben wacht dus dat kan niet.

Daan en Marlies

Woensdag 27 juli

Na het ontbijt gingen we zeilen. We hadden een paar dagen terug een reddingsvlot opgeblazen. Hierin zat nood water en vandaag kregen we dat mee. Ik heb het alleen niet geproefd. Het waaide vanochtend al redelijk hard en er was voorspeld dat het nog harder zou gaan waaien. We begonnen met een wedstrijd. We waren bijna de verkeerde kant op gegaan omdat we de boeien niet konden vinden. Helaas was dat al te laat voor de andere vlet die al de verkeerde richting op ging. Wij werden 1e  en de andere vlet 4e of 5e. Daarna gingen we een haven in  waar een fotograaf ook opstappte. De sloepscommandanten kregen te horen hoe het verder zou gaan. Toen we weer op de Grevelingen waren waaide het erg hard. Op een gegeven moment hebben we een rif in het zeil gelegd. Hierbij draai je de giek een aantal keer helemaal rond waardoor het zeiloppervlak  kleiner wordt. Ook hebben we de stormfok gehesen. Deze is kleiner dan normaal. We gingen een 2e wedstrijd zeilen waarbij wij 4e waren en de andere 2e. Toen gingen we terug naar de korps schepen en gingen we eten. We aten nasi met satésaus en het was erg lekker. Als avondspel deden we dingen met SBD, wat scheepsbeveligingsdienst betekent. Op het einde moesten we in twee groepen een waterdicht pak aan en moesten we in het water springen. We zwommen naar het reddingsvlot en een paar minuten later kwam de boot van de KNRM  ons redden en gingen we een stukje heel snel varen. Het was een leuk spel en een leuke dag.

Bas en Naomi

Donderdag 28 juli

Goed nieuws! Iedereen werd pas om 08.00u gewekt, dit had te maken met het feit dat het vandaag een rustige dag zou worden.
Na de tafel afgeruimd te hebben, gingen we met alle mensen van de drie schepen naar het zwembad. Omdat we vroeg waren, was het nog wel rustig. Later op de dag werd het heel druk, maar dat kon de pret natuurlijk niet bederven. Zo zijn we er bijvoorbeeld achtergekomen dat je makkelijk met 17 man in een bubbelbad past.
Nadat we klaar waren met zwemmen gingen we weer terug naar het schip, hier aangekomen stond een grote pan Chili con carne voor ons klaar. Na het corve was het tijd voor een hele speciale gebeurtenis, namelijk de doop.
Aangezien dit een eigen kamp is, wordt je opnieuw gedoopt als je nog nooit op eigen kamp gedoopt bent. De doop bestaat altijd uit een stukje lopen, oefeningen, hindernissen en een parkourtje, maar al deze dingen zijn pas een voorproefje van wat daarna komt. Je mag daarna namelijk naar Zijne Hoogheid Neptunus en Hare Majesteit Vrouwe Neptunia. Zij nemen altijd een lekker drankje voor de dopelingen mee. Als je alles doorstaan hebt, slaat Neptunes je tot ware zeekadet.
Omdat iedereen smerig was, mocht je direct terug naar boord om te douchen. Na een rustige avond was het weer tijd om te gaan slapen.

Nick en Reinder

Vrijdag 29 juli

Vandaag begon voor ons met de laatste zeilwedstrijden van dit zomerkamp. Er waren twee wedstijden, de eerste bij de Brouwersdam en de tweede van de Brouwersdam naar Brouwershaven. Daar waren de korpsschepen ook al naartoe gevaren. Toen de zeilwedstrijden waren afgelopen konden we de vletten aftuigen, want het zeilprogramma zat er alweer op. ’s Middags hebben we nog een ruilspel gedaan in Brouwershaven. Hierbij werden we in groepen ingedeeld en kregen alle groepjes een cake mee. Dat moesten we in het dorp steeds ruilen voor iets beters. Aan het eind waren de cakes geruild voor een fok, ankers, vlaggen, heel veel willetjes en nog veel meer andere dingen geruild.

Aan het begin van de avond was het eindbaksgewijs, waar het kamp werd afgesloten, met daarna een grote barbecue en natuurlijk bonte avond.

Zaterdag 30 juli

Vanochtend mochten de kadetten heerlijk uitslapen. Om 9 uur stonden de ouderen op, om 10 uur weg te kunnen varen. De Van Versendaal ging al eerder weg, maar die kwamen we bij de eerst volgende sluis alweer tegen, omdat die gestremd was. Daar hebben we met alle drie de korpsschepen liggen wachten tot de sluis weer open ging. We hebben de hele dag door gevaren en ondertussen alle verblijven schoongemaakt en het dek geboend. Na het avondeten hebben we aangelegd voor de Algerabrug om morgen weer verder te varen naar Gouda. In de avond hebben we nog een leuk spelletje met de kadetten gedaan. En toen lekker naar bed. Maar toen iedereen net bijna sliep werd iedereen eruit geroepen om met zijn allen te zingen voor Naomi, omdat zij 18 jaar is geworden! We hebben nog even om een vuurtje in de toren gezeten, het was echt heel erg gezellig!

Jonas & Sanne

Vandaag om 19:30 was ik een rondje in de machinekamer aan het lopen tot dat ik naar de brug toe werd geroepen. Toen ik daar was vertelde Harmen mij dat ik de Freyr stil liggend moet gaan houden voor de Alblasserdamse brug. Toen ik dit te horen kreeg begonnen de zenuwen al meteen op te komen. Na dat ik weer klaar was in de machinekamer met mijn rondje ben ik weer terug gekomen naar de brug en was het aan mij. Ik werd eerst nog overhoord over de commando’s die gegeven moeten worden en daarna moest ik het gaan doen. Toen het drijvend houden lukte moest ik dichter naar de kant toe komen. Dat ging ook goed, maar daarna moest ik weer verder van de kant af. Dat ging eerst een heel stuk minder goed maar door hulp is het uiteindelijk wel gelukt. Na nog een paar opdrachten was het tijd om door de brug heen te varen. Toen dit gelukt was voelde ik mij heel erg opgelucht. Ik was erg blij met de positieve feedback die ik heb gekregen. Dit was een mooie eerste keer voor mijn opleiding aan boord om zelfstandig met de Freyr te mogen varen.

Kevin

Zondag 31 juli

Vandaag hebben we dan ook het laatste stuk naar huis gevaren. We hebben eerst tot net na de Julianasluis gevaren. Daar werden de vletten en de van Eijk overboord gezet, zodat die alvast vooruit naar de ligplaats konden worden gesleept. Tijdens het slepen zijn de vletten en de Freyr nog geboend, en om half 4 zat zomerkamp 2016 er dan echt op.

Klik hier om de foto’s van het kamp te bekijken.

Het laatste nieuws

Activiteiten

Zkk Gouda op Facebook

Foto's uit het bericht van Zeekadetkorps Gouda

Vandaag zijn we weer lekker buiten bezig geweest. De vletten hebben weer een nieuw laagje antifauling en er is weer hard gewerkt aan de nieuwe..

29 vind ik leuks, 1 reacties6 uren geleden

Naast het normale onderhoud en boenen hadden we vandaag ook een EHBO-dag. Voor alle kadetten en kaderleden erg leerzaam, maar zeker ook heel..

44 vind ik leuks, 0 reacties1 week geleden

Volg de Freyr op MarineTraffic

marinetraffic Als het schip niet vaart of AIS uit staat, kun je alleen de laatst geregistreerde positie terugvinden.

Lid worden

Wil je een keer komen kijken? Hier vind je meer informatie.